vrijdag 23 maart 2012

Ik was deelnemer van #idmes12

Ik was deelnemer van #idmes12.

Op 22 maart was ik deelnemer van de Inspiratiedag  Media en School 2012 in Tilburg. De #idmes12.
Ik kan u zeggen: ik heb genoten!
Genoten van de workshops en het rondetafelgesprek, de ontmoetingen en natuurlijk ook van het smakelijke broodje.
Allemaal goed georganiseerd en in een voortreffelijke omgeving. En allemaal zonder een forse nota.

Thuis gekomen realiseerde ik mij dat dit genieten, dat leidt tot persoonlijk verdiepend leren, open staan voor anderen en hun ideeën, samen met collega ’s en anderen verder ontwikkelen, ook allemaal plaats vond in de periode waarin de dienstverlenende onderwijsinstellingen niet krampachtig commercieel moesten,  geen overdreven targetverplichtingen hadden,  elkaar niet beconcurreerden  en scholen niet onder de intense druk stonden van te rigoreuse resultaat- en prestatieverplichtingen en de bizarre  uitwerking  van passend onderwijs.

Conclusie: dienstverleners en dan met name onderwijsmensen hebben last van een gedwongen focus op zaken  die niet hun core competence is. Vaak nog eens extra aangezet door onkunde van managers en bestuurders.Met als gevolg: juist slechtere resultaten- en effecten. Zowel in onderwijs als uiteindelijk in de samenleving.

Oké, oké, dit is een kijk op zaken. Er zijn zeker meer invalshoeken en het kan ietsje genuanceerder…ietsje…

Terug naar #idmes12.
Een voorbeeld hoe je toch van en in het onderwijs en van leren kunt genieten.   
Een voorbeeld hoe er doorgestapt wordt in de richting van Samenleven 3.0 (H. van Driel).
En in essentie willen we volgens mij nog steeds blijven leren, ontwikkelen en  onderwijzen en gaat het nog steeds over kennis, vaardigheden, inzichten, waarden, attituden. Over welzijn en welbevinden en prima (wereld)burgers.

Toch?
Maar wel anders.

Met: andere werkvormen en werkwijzen. Andere middelen. Andere samenwerkvormen. Andere wijzen om elkaar te ontmoeten. Andere vraagstukken. Andere inhouden.  Andere…

En met een andere manier van leren, ontmoeten, werken:
vanuit netwerken, vanuit de visionairs, de kartrekkers en ondernemende leraren en scholen met de vele ict-hulpmiddelen, media die er (al) zijn.

Met uiterst scherpe doelen maar zonder verlammende targets.
Door delen en co-creatie en dus zonder concurrentie. 
Vanuit de basis en vanuit persoonlijke flow.
Door mensen met een “verbindende”   instelling die past bij “duurzame verandering”. 

Misschien gaat het langzaam. Maar wel uiterst zeker! Het besef komt!
Dat ben ik allemaal tegen gekomen tijdens de Inspiratiedag van Media en School 2012 in Tilburg.
Het gaat nog helemaal goed komen met ons .

ELS
Informatie: scoopit van #idmes12
http://www.scoop.it/t/idmes12?_tmc=OVnun9Vp-UPnxeGC5PZcAGCAAtUuKTf4qi9hNYFgK-Y


W: www.criticalskills.nl
T:  @ElsSnels




Geen opmerkingen:

Een reactie posten